10 December

Oban Distillers Edition

  • Varunummer: 20493 - Tillfällig
  • Årgång: 15 yo
  • Land: Storbritannien
  • Distrikt: Western Highlands
  • Styrka: 43,0%
  • Pris: 549 SEK

  • Doft utan vatten : Söt. Lite sprit men ändå ganska len.
    Smak utan vatten : Blir lite för spritig men sötma skinner igenom.
    Doft med vatten : Söt, Lite som smörkola tycker jag,
    Smak med vatten : Rund och fin, Söt och god, Inte världens längsta eftersmak men den är behaglig.
    Personligt omdöme : Oban är med i Six classic malts och jag har alltid tyckte den hör hemma där. Det är en klassisk malt whisky. Destillers Edition är den förfinade versionen på Classic malts och det märks tydligt på denna. Det är verkligen en förfinad version på Oban. Denna är 15 år och smakerna har gift ihop sig bra efter sina 15 år på fat. Den är rund, len och mjuk, Samtidgt är den stark och robust. En riktig höjdare. Måste jag ge den något minus tycker jag att den borde ha en längre eftersmak, Men det är ju mest för att man saknar den så mycket när smaken klingar av.


    Kommentarer
    Postat av: Pär

    Mmmmmmm - minst en 8, eller kring prime time på Görans skala (19:40?)

    2008-12-10 @ 22:20:07
    Postat av: Håkan

    En läcker gammal klassisk Oban.

    Känns som en skänk från ovan.

    Tillsätt vatten med mycket måtta

    så ger jag den en klar åtta.

    En klassiker med 15 år på fat

    passar såväl före som efter mat.

    2008-12-11 @ 09:21:38
    Postat av: JELA

    En härlig whisky. 8 i betyg.

    2008-12-11 @ 17:35:39
    URL: http://whiskyblogg.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0