12 December

The Ileach Peaty Islay Single Malt

  • Varunummer: 515
  • Land: Storbritannien
  • Distrikt: Islay
  • Styrka: 40,0%
  • Pris: 339 SEK

Doft utan vatten : Kraftig rök, Salt och tjära
Smak utan vatten : Mycket kraftig tjära, Salt och en hel del sprit.
Doft med vatten : Mycket mer salt och hav framträder, Rök och mycket tjära.
Smak med vatten : Lång eftersmak, Kraftig smak med mycket inslag av tjära och rök.
Personligt omdöme : Det var inga svårigheter att skriva om denna. Detta är en av mina favoriter i den billigare klassen. Väldigt rökig men med bra balans. Stora inslag av tjära och hav. En väldigt angenäm eftersmak som ligger kvar i munnen länge. En klok man sa till mig en gång att denna whisky är lite som att bli sparkad i baken av en arg åsna samtidigt som man slickar på en nytjärad båt. Visst låter det bra? En upplevelse som man inte bör missa. Gillar man rökig, kraftig whisky så får man inte missa denna. Den är mycket prisvärd och en bra julklapp.


Kommentarer
Postat av: Sven O L

För 100:- mer får du en Bowmore med mer klass men denna gör inte bort sig.

2008-12-12 @ 20:42:18
Postat av: LeifP

Oj, när jag dofta, det här lovar fint. MEN, Första dropparna woohh och sen kom nån konstig gummi/läder smak. Njaaa. 5:a

2008-12-12 @ 22:44:25
Postat av: JELA

Detta är en av mina favoriter. Med några droppar vatten och den blommar ut. Betyg:9. Jag gillar rök!!

2008-12-13 @ 16:44:31
URL: http://whiskyblogg.blogg.se/
Postat av: BosseE

För en som gillar rökig whisky som jag gör så tycker jag denna är förträfflig. Även om den Bowmore vi provat tidigare i kalendern hade mycket rök karaktär så ligger denna på en annan nivå. En klar 8:a med snudd på 9.

2008-12-14 @ 17:56:02
Postat av: Jonas

Detta låter som en bra tips. Jag gillar rök!

Har tidigare provat en Ileach, vilken vet jag inte, men jag blev besviken för att den var för "orökig".

2008-12-17 @ 20:47:32
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Håkan

AAAHHHHHH!!!!!!

Bang! Där satt åsnesparken där bak!

Tänk att det kan vara så gott att slicka på en nytjärad eka, för det måste det vara eftersom den här smakar nå't åt det hållet.

En rökig whisky i min smak som annars inte röker.

Mitt rökiga betyg är en solklar 8 med tjäriga, rökta kanter som slår en i 9'an.

2008-12-18 @ 15:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0