18 December

Caol Ila 12 Years

  • Varunummer: 377
  • Årgång: 12 yo
  • Land: Storbrittanien
  • Distrikt: Islay
  • Styrka: 43,0%
  • Pris: 389 SEK

Doft utan vatten : Kraftig rök och havssälta.
Smak utan vatten : Mycket röksmak. Härligt hav.
Doft med vatten : Rök doften bara mjukas ut och framträder mycket bättre.
Smak med vatten : Välbalanserad i röksmak.
Personligt omdöme : Det har väl aldrig varit en hemlighet att jag gillar Islay whisky. Detta är en av mina favoriter. Bra balans i rök och sälta. En whisky som verkligen passar fint i munhålan. Mycket angenäm eftersmak som gör att man bara tigger om mer. Köp denna.... Köp denna alla ni som inte redan har den, Jag har själv flera varianter på Caol Ila och kan rekommendera dem alla. De har faktiskt släppt en Unpeated som är orökt. Även om jag uppskattar deras rök så är den faktiskt en höjdare för de som inte gillar rök men ändå vill uppleva Caol Ila.


Kommentarer
Postat av: Håkan

Caol Ila ger så att det Ilar i min gom, av vällust, alltså.

En smaskig, rökig höjdare med dofter från havets tång och krafig smak med läng, skön efterklang.

En utmärkt whisky att ta direkt efter julmaten. Då kommer magen till ro och jämnar ut den behagliga smärtan av att ha ätit för mycket.

Rekommenderas starkt!!!!

Mitt rekommenderade jul-betyg blir en klar 8 med bara en sillbit från en 9a.

2008-12-19 @ 14:08:33
Postat av: JELA

Rökig whisky är min smak. Denna gillade jag. Jag ger den 9 i betyg. Satt med dessa cl. cirka 1 timme och läste. Luktade,luktade och tog en "sipp" efter att ha droppat i några droppar vatten med min IBM pipett. STORT tack IBM Whisky Sektion.

2008-12-19 @ 18:13:28
URL: http://whiskyblogg.blogg.se/
Postat av: Sven O L

Först blev jag besviken, mycket av allt men med lite vatten blommade den ut och jag kom att tänka på min resa till Skottland 1974 och alla dofter och smaker jag upplevde då, dock mycket lite whisky (på resan). Härlig doft med vatten och tjäran försvinner till förmån av röken och havssmaken.

2008-12-20 @ 00:16:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0