3 December

I dag var väl verkligen en dag att prova whisky på, Under hela eftermiddagen har det snöat och snön ligger faktiskt vit på tomten. Hur mysigt som helst att prova whisky då. Och idag stod det en Irländs whisky i kalendern. Spännande.......

Knappogue Castle 10 Years
Varunr : 449
Land : Irland
Styrka : 40%
Pris : 339 :-
Doft utan vatten: Väldigt spritig, Inte riktigt plats för något annat kändes det.
Smak utan vatten : Även här tar spriten över, Det finns en viss nyans av sötma men ganska avlägsen.
Doft med vatten : Nu vaknar whiskyn lite när man har vattnat ut den. Det framträder dofter av blommor och en antydan till parfym.
Smak med vatten : Fruktig i smaken, Och då menar jag sommarfrukter.
Personligt omdöme : Detta tyckte jag var en ganska fin whisky. Helt klart värt sitt pris. Jag skulle nog aldrig dricka den utan vatten däremot, det är den för spritig för. Lite kort eftersmak men det gör inte så mycket. Den är rund och fin i smaken. Jag har ingen aning om denna som precis all annan Irländsk whisky är trippel destillerad men jag skulle nog tro att den är det. Jag tycker det känns så på att den är så mjuk och fri från mycket av grovheterna som finns i de flesta sorter som bara är destillerade två gånger. Detta är ett bra julklapps-tips faktiskt. Denna whisky passar nog de flesta så länge man noggrant påpekar att det kräver att vattnas ut.

Kommentarer
Postat av: JELA

Viss sötma,prisvärd. Helst utan vatten.

2008-12-10 @ 15:26:39
URL: http://whiskyblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0