5 December

Det blev ingen provning av kalender igår på grund av att jag var på provning i klubben istället. Stackars mig får prova 2 sorter idag. I väntan på att klockan skall bli 17 så provar jag gårdagens nu sålänge.

Sullivan Cove Bourbon Cask
  • Varunummer: 40439 - Tillfällig
  • Land: Australien
  • Distrikt: Tasmanien
  • Styrka: 60,0%
  • Pris: 799 SEK

  • Doft utan vatten : Inte så spritig som man kunde tro, Däremot en viss antydan till sötma
    Smak utan vatten : Här var det mycket sprit det märks tydligt på smaken.
    Doft med vatten : Händer faktiskt inte så mycket när man har i vatten. Det söta trädder lite mer fram men inte så mycket som man hade hoppats på.
    Smak utan vatten : Lite stickande med en ganska kort eftersmak.
    Personligt omdöme : Vet inte om min förkylning har slagit ut mig för mycket men jag tyckte denna var ganska svår. Tyckte faktiskt inte ens att den var så spritig i doften när jag luktade på den outspädd. Roligt att smaka en Australiensk whisky för första gången. Eftersmaken var ganska kort. Rätt ok iallafall men inget direkt speciellt, skulle jag ge den ett betyg från 0-10 så skulle den nog få en 6:a.


    Kommentarer
    Postat av: Sven O L

    Kul att det är ett familjeägt destilleri i tredje generationen (har jag för mig). Jag tyckte att jag kände mörk choklad i smaken och för att vara så starkt var den mycket lugn i framtoningen, inget som sticker ut.

    2008-12-06 @ 16:52:08
    Postat av: Anonym

    Lite besviken över att skillnaden med och utan vatten var så liten (förutom möjligen spritigheten). Var är de aromer och smaker som ska blomma upp med en skvätt vatten i denna alkoholstarka dryck?

    Inte särskilt utmärkande, definitivt inte värd sitt pris och man får nog dricka en del innan man börjar hoppa som en känguru.

    Mitt betyg (enligt Johnys betygskala): 5

    2008-12-07 @ 23:21:07
    Postat av: JELA

    Min första whisky från denna kontinent. Helt godkänd.Priset kanske för högt. Betyg:5

    2008-12-11 @ 10:16:15
    URL: http://whiskyblogg.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0