Andra advent 7:de December

Jaha andra advent redan, Visst går det fort mot jul nu. I fredags fick övriga medlemmar i klubben sina kalendrar och det är roligt att se att redan har folk börjat skriva kommentarer i min blogg. Jag har alltid tyckt det har varit svårast att associera dofter och smaker med ord, Därför blir mina kommentarer om sådant ganska korta. Jag försöker istället att få in det i ord i mina personliga omdömen. Hoppas ni som läsare acepterar det.
Nu till dagens whisky

The Tyrconnell Single Malt
  • Varunummer: 486
  • Land: Irland
  • Distrikt: Irland
  • Styrka: 40,0%
  • Pris: 329 SEK

  • Doft utan vatten : Finns en viss rökighet och fattoner.
    Smak utan vatten : Lite rök och sprit.
    Doft med vatten : En fruktig sötma och rökigheten har nästan helt försvunnit.
    Smak med vatten : Liten beska, Kort eftersmak men initialsmaken är ganska fyllig men dör ut fort.
    Personligt omdöme : Ännu en Irländare. När man börjar dofta på den utan vatten blir man väldigt nyfiken, Jag hoppades nog mer på den rökton som fanns. Dessvärre försvann den mycket av att man vattna den. Men jag rekomenderar ändå att ha vatten i för utan smakar den mest bara sprit. Med vatten finns det en rätt behaglig beska. Första känslan i munnen är att detta är nog en bra whisky, Dessvärre blir man lite besviken av att den försvinner väldigt fort. Finns också antydan till fattoner som är ganska behagliga. Men rökigheten som man först stöter på är helt borta. jag skulle inte tycka illa om en människa som bjöd mig på denna men det kanske inte är något jag skulle köpa mer av direkt.

    Jag har ofta funderat över Jim Murrays betyg när han provar Whisky, Denna fick av Jim Murray 86,5 av 100. Nu tycker jag att väldigt många av hans betyg ligger på 80 eller över. Kan ju såklart vara att han tycker om whisky i allmänhet och det skall han ju ha en elogé för såklart. Det gör jag ju jag med. Men skulle jag föra över hans skala till 1-10 så skulle ju all whisky i stort sätt ligga runt 8 och det är ju ganska starkt. Nåja, är ju inte så ofta som jag ger whisky en sifferskala om hur jag tycker om den. Tycker dessutom att eftersom det är så individuellt så betyder ju inte mina siffror ett skit.... För er som bryr er, Denna whiskyn fick av mig betyget, Helt ok men inget WOW!!  :)


    Kommentarer
    Postat av: Håkan

    Jag säger som Paul McCartney gjorde en gång: "Give Irelend back to the Irish", med tillägget att låt de behålla sina drycker där.

    Alltså, nä, det här var definitivt ingen av mina favoriter, inte ens med en skvätt vatten.

    Mitt betyg(enligt Johny's betygsskala) blir: 3

    2008-12-07 @ 23:10:56
    Postat av: JELA

    Inte min typ av whisky. Betyg:4.(Enl. Johny´s skala)

    2008-12-16 @ 12:33:12
    URL: http://whiskyblogg.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0