Första inlägget och den första luckan

Jag är med i en whiskyklubb och i vår klubb har vi i år fått en whiskykalender i julklapp. Den består av 24 stycken småflaskor snyggt uppmärkta med nummer. Till detta fick vi en länk till en websida med en numrerad kalender. man kan givetvis bara öppna den lucka villken dag det är.  När man klickar på sin siffra så öppnas ett fönster med information om dagens whisky, Man har alltså ingen aning om vad som komma skall. Jag tänkte på denna bloggen skriva mitt eget personliga omdöme om whiskyn. Jag är ingen expert och omdömena är mina helt egna personliga, Ni som läser får tycka precis som ni vill och jag utger mig inte för att ha mer rätt än någon annan.
Det är ju så med all whiskyprovning att det finns inget rätt och inget fel, Smak är ju som tur är helt personligt. Kan inte heller garantera att jag skriver varje dag men skall försöka hitta tiden till det.
Och nu till dagens whisky.

1 December
Armorik whisky singel malt de Bretagne
Varunr: 88668 Beställningssortimentet
Land: Frankrike
Styrka : 40%
Pris: 425:-

Doft utan vatten : Svag doft, Inte så spritig i doften, En svag hint av vanilj.
Smak utan vatten : Svagt sötaktig med inslag av vanilj. Inte så lång eftersmak
Doft med vatten : Händer inte så mycket med vatten heller, Sötaktig med inslag av vanilj, Ingen större skillnad från utan vatten mer än att såklart den lilla tonen av sprit utjämnas.
Smak med vatten : Ganska platt smak, antydan till vanilj och sötma med mycket svagt inslag av beska. Kort eftersmak
Personligt omdöme : Detta är en mycket enkel whisky, Ingen större sensation eller överraskning. Det gör den såklart inte till en negativ upplevelse heller. Detta är en bra whisky som ämnar sig bäst till en kväll då man kanske bara vill koppla av och inte ha något direkt avancerat. Skulle också tro att den passar bra att bjuda folk som inte är så vana vid whisky. Jag tycker inte det är en dålig whisky men inte heller någon av höjdarna. Roligt att fransmännen faktiskt har fått fram en så alldaglig whisky och inte försökt konstra till det så mycket för att utmärka sig.


Kommentarer
Postat av: Håkan

Jag håller inte med Jim Murray om att den är "Brilliant" och "Fabulous stuff. One of the most improved malts in the world."

Visst, den var god.... en kort stund, men efter några minuter var smaken borta.

2008-12-02 @ 16:46:21
Postat av: Håkan

Jag håller inte med Jim Murray om att den är "Brilliant" och "Fabulous stuff. One of the most improved malts in the world."

Visst, den var god.... en kort stund, men efter några minuter var smaken borta.

2008-12-02 @ 16:47:19
Postat av: Bosse

När jag läste att det var en Fransk whisky i första (k)luckan så hade jag inga större förhoppningar trots JMs höga betyg. Smaken var dock över förväntan och det visade sig vara en helt okey whisky, men jag håller med Håkan om att den inte motsvarar JMs betyg.

2008-12-06 @ 22:13:40
Postat av: JELA

Smakade just lucka 1.Några dagar för sent. För svag doft och smaken försvann för fort. Betyg enl. Johny´s skala:4.

2008-12-09 @ 17:15:57
URL: http://whiskyblogg.blogg.se/
Postat av: Göran med blivande svärsonen och fru Skölde

Mycket god.Len smak. Sticker inte ut med GOD

2008-12-10 @ 21:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0